whatsapp
خشک کردن چوب | روش خشک کردن الوار در فضای باز

نحوه خشک کردن چوب

4.1/5 - (10 امتیاز)

چوب از پر مصرف ترین عناصر طبیعی روی زمین بوده و در هر صنعتی کاربرد دارد. از دوران باستان که از آن برای ساخت خانه و سرپناه و سلاح استفاده می کردند تا اکنون که تقریبا همه چیز را با آن می سازند. انسان پس از مدتی کار کردن با چوب متوجه شد که چوب ها تنوع بالایی دارند و این تنوع از نظر گونه ای مد نظر نبود بلکه چوب های یک گونه نیز گاها کمی با هم فرق دارند. این تفاوت در چوب هایی که  مدت زمان خاصی از الوار شدنشان گزشته بود مشخص بود. واضح بود که تبخیر آبی که درون چوب های تازه قطع شده است سبب ایجاد این تفاوت ها شده است یعنی چوبی که خشک شده است ویژگی های فیزیکی متفاوتی با چوب تر و تازه دارد. بنابرین خشک کردن چوب به یکی از مهم ترین عملیات های انجام شده روی چوب بدل شد.

در این مقاله قصد داریم روش های خشک کردن چوب و الوار را بررسی کنیم و تاثیری که کم شدن آب روی ویژگی های فیزیکی چوب می گذارد را عنوان کنیم.

علت خشک کردن چوب

همانطور که می دانید چوب بلافاصله پس از قطع شدن درخت و تبدیل به الوار به دلیل رطوبت بالایی که دارد برای بسیاری از صنایع کاربردی ندارد و باید رطوبت آن از بین برود. برای همین چوب را به روش های صنعتی و یا سنتی خشک می کنند. چوب ماده ای زنده محسوب می شود که به تغییرات دمایی و رطوبتی واکنش نشان می دهد از نشانه های رایج این پاسخ به تغییر ایجاد ترک ها و تغییرات شکلی در چوب است ( اعوجاج ).بدیهی است که با تبخیر مولکول های آب در بافت چوب فاصله بین این مولکول کم شده و حجم چوب و وزنش نیز کم می شود و برعکس.

علت خشک کردن چوب

گاهی ممکن است درصد رطوبت در یک چوب بالای ۱۰۰ درصد نیز باشد چرا که این درصد با نسبت گیری وزن آب  با چوب خشک شده به دست می آید. باری مثال اگر وزن یک قطعه الوار در ابتدا ۱۵۰ کیلوگرم باشد و پس از خشک کردن به ۵۰ کیلوگرم برسد درصد رطوبتش ۲۰۰ درصد است یعنی ۱۰۰ کیلوگرم آب. درخت بید یکی از مرطوب ترین چوب ها محسوب می شود که درصد به ان ۱۸۰ می رسد.

انواع روش های خشک کردن الوار

همانطور که گفته شد فرایند خشک کردن به دو شیوه صنعتی و سنتی انجام می شود.  در روش صنعتی میزان رطوبت معمولا ۲۵ درصد کم می شود و اگر بخواهید درصد کلی رطوبت را به کمتر از ده درصد برسانید باید از کوره های مخصوص استفاده کنید. در سیستم های هوا خشک شاهد کم شدن این مقیاس تا ۱۵ الی ۲۰ درصد هستیم.

خشک کردن چوب در فضای باز روش سنتی محسوب می شود و از دوران باستان انسان ها از این شیوه برای اینکار استفاده می کرده اند. این شیوه کم هزینه ترین و راحت ترین روش برای خشک کردن الوار به شمار می رود اما نیاز به زمان زیادی دارد. بازه زمانی نیز به چگالی و حجم و ..بستگی دارد و متغیر است. سفارش چوب های روسی با قیمت مناسب در وب سایت راشن وود.

آموزش خشک کردن چوب در فضای باز

برش به موقع گرده بینه ها اولین نکته ای است که باید در نظر گرفته شود درختی که تازه کنده شده باید سریعا به الوار تبدیل شود این کار بافت چوب را باز کرده و خروج رطوبت را ساده تر می کند از طرفی پوس درخت مانند عایف عمل می کند و مانع خروج آب می شود که خود سبب رشد قارچ ها و باکتری ها می شود. در هر روش خشک کردن شما باید الوار را کمی بزرگتر از سایز مد تظرتان بسازید چرا که سایز چوب پس از این فرایند کم می شود.

سرعت خروج رطوبت از انتهای چوب بیش از ۱۰ برابر از سایر نقاط ان بوده. همین سبب ایجاد ترک در آن می شود که شما می توانید این مشکل را با اب بندی انتهای الوارحل کنید موادی از قبیل موم پارافین، رنگ پلی اورتان، لاک و الکل، رنگ لاتکس می توانند این کار را انجام دهد شما باید یک لایه نسبنا ضخیم از ماده را به انتهای چوب بزنید تا مانع فرار سریع رطوبت شود، بلافاصله پس از برش چوب باید انتهای آن را پوشاند، حتی چند ساعت بعد یا چند روز بعد دیر است.

مکان مناسب باید مسقف باشد و بدون دیواره که اجازه حرکت هوا را بدهد آفتاب نباید مستقیم بتابد و موقعیت جغرافیایی به گونه ای باشد که در کل روطب موجود در هوا نیز کم باشد. کف زمین بهتر است بتنی باشد و تماسی با علف و ها و.. وجود نداشته باشد برای پیشگیری از انتقال رطوبت از کف به چوب ها می توانید یک یا دو لایه پلاستیک استفاده کنید. البته شما باید از پایه های بتنی به ارتفاع حد اقل ۲۵ سانتی متر برای قرار دادن الوار ها نیز کمک بگیرید.

نکات مهم خشک سازی الوار در فضای باز

  • گونه های مختلف را از هم جدا کنید  چرا که هر گونه نیاز به زمان خاصی جهت خشک شدن دارد.
  • از تماس چوب های باکتریایی و قارچی با چوب های سالم جلوگیری کنید.
  • چوب های یک گونه را که ضخامت یکسانی دارند کنار هم بگذارید.
  • طول عرض نقش مهمی در خشک شدن ندارند.
  • سعی کنید بین تخته ها دو سانتی متر فاصله بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *