whatsapp
چوب درخت بید | ویژگی های بید | انواع درخت بید

چوب درخت بید

1/5 - (1 امتیاز)

بید یکی از درختان خاص بوده که همه ایرانیان آن را بابت زیبایی خاصش و برخی از خواص آن می شناسند. بید ها به دو شکل درخت و درختچه در 400 گونه مختلف دیده می شوند این درخت در کشور ما روسیه و شرق آسیا و آمریکا دیده می شود و در کل زیستگاه آن مناطق معتدل نیمکره شمالی است. در ادامه این مقاله ویژگی های چوب درخت بید را بررسی خواهیم کرد.

  • نام فارسی: درخت بید ، فک (Fek)
  • نام علمی: .Salix L
  • نام فرانسه: Vuisier، Osier – blanc، Aubier، Saule – blanc
  • نام انگلیسی: Silky – Willow، Sallow – tree، White – Willow
  • نام آلمانی: Silberweide، Weide
  • نام ایتالیایی: Salico – bianco
  • نام عربی: اسبیدار، صفصاف ابيض

ویژگی های ظاهری درخت بید

در ابتدا باید بگوییم که این درخت در مناطق با اب و هوای نسبتا سرد با خاک مرطوب بهترین رشد را دارد پوست این درخت نرم است و میزان زیادی شیره و اسید سالیسیلیک دارد البته مقدار این اسید در گونه های مختلف درخت بید متفاوت است. شاخه های باریک و ریشه بزرگ و ساقدار که گاها از زمین نیز بیرون می زنند از مشخصات این گیاه است. در ضمن برگ های آن کشیده و برخی دنداننه دار و سایرین به شکل تخم مرغ هستند.

تمام گونه های بید خزان پذیر نیستند و برخی از آن ها در تمام طول سال سبز خواهند بود. در ایران این درخت را می توان در جنگل های شمال مشاهده کرد. دربسیاری از شهر ها نیز به عنوان یک درخت تزئینی زیبا در انواع فضا های سبز کاشته شده است.

انواع درخت بید

بید مجنون
نوعی از بید که ظاهری زیبا داشته و شاخه های آن رو به پایین است با برگ هایی نوک تیز. زیستگاه اصلی این گونه در چین و نواحی خشک شمال این کشور است.

بید سفید

ین درخت بیشتر در شمال آفریقا، اروپا، عراق، ایران، قفقاز، سیبری و تالش می روید. شاخه های بید سفید نازک و با رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند. بید سفید چوب بسیار محکمی دارد که از ان برای ساخت بخش های چوبی اسلحه ها استفاده می شود. ارتفاع این درخت به صورت میانگین 5 تا 15 متر است اما نمونه های 25 متری نیز در مناطق مساعد دیده شده است.

بید زرد

این درخت که به بید ایرانی نیز معروف است در کشور های خاورمیانه یافت می شود. برگ های ان در سنین جوانی سبز هستند اما هرچه سن درخت بالا تر برود تیره تر می شود . شکل کلی شاخه ها نیز به سمت پایین است.

بید مشک

شاید معروف ترین گونه بید مشک ها باشند این گونه در فصل بهار سمبل های معطر را ایجاد می کند که با گرفتن اسانس این سمبل ها عرق معروف بیدمشک را می سازند.

از دیگر گونه های بید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بید سیاه
  • بید قطبی
  • بید پنتاندرا

ویژگی های چوب درخت بید

اگر به برش عرضی چوب بید دقت کنید می بینید که درون آن ( درون چوب ) قهوه ای متمایل به صورتی و یا قرمز است در حالی که برون چوب سفید متمایل به زرد است. مرز بین برون چوب و درون چوب تقریبا نا مشخص است. متاسفانه چوب این درخت در برابر قارچ ها و باکتری ها مصون نبوده و پس از مدتی فاسد می شود در ضمن آفات و حشرات زیادی می توانند آن را از بین ببرند. از نظر کار کردن روی چوب رتبه بالایی را نمی گرد چرا که به شدت در برابر تغییرات رطوبتی پاسخ می دهد و سطحی نا صاف دارد از طرفی چسب کاری روی آن به خوبی جواب می دهد. با آناتومی چوب در این مقاله آشنا شوید.

کاربرد چوب بید

برخی کاربرد های این چوب می توان به ساخت لوازم خانگی مجسمه ها چوب های کریکت. قطعات اسلحه و ساخت ابزارآلات اشاره کرد. وزن مخصوص چوب بید 400 کیلوگرم بر متر مکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *