whatsapp
مقایسه کابینت های چوبی و روکش چوب | مگاوود

کابینت های چوبی و روکش چوب چه مزایایی دارند؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

کابینت های چوبی را می توان جزو محبوب ترین کابینت های آشپزخانه دانست چرا که تنوع و فراوانی چوب های مختلف با خصوصیات، ویژگی ها و شکل ظاهری که دارند نظر و سلیقه افراد زیادی را می تواند به خود جلب کند اما موضوعی که بسیاری در هنگام انتخاب چوب به آن فکر می کنند نوع چوب به کار رفته در این کابینت ها است. در این مقاله تصمیم گرفتیم به مقایسه کابینت های چوبی و روکش چوب بپردازیم و انواع چوب های به کار رفته در ساخت آن ها را نیز معرفی کنیم.

با انواع چوب ترمو آشنا شوید

کابینت ساخته شده از چوب

مزایای کابینت های چوبی

مزایای بسیاری را برای کابینت های چوبی می توان برشمرد که در زیر به شرح آن ها می پردازیم.

زیبایی ظاهری چوب

زیبایی همیشگی چوب به کار رفته در وسایل چوبی آن ها را متمایز می کند و این زیبایی دائمی است. چوب دارای نقش و نگاری، چشم نواز بوده که همواره در طول زمان زیبایی خود را حفظ کرده و با هر نوع سلیقه ای سازگاری دارد. به دلیل بافت متفاوتی که در انواع چوب ها وجود دارد متمایز از سایر مواد طبیعی است و نمی توانید هیچ دو نوع چوبی را بیابید که بافت آن ها یکسان باشد.

انعطاف پذیری

چوب قابلیت ابزار خوری بسیار بالایی داشته و می توان با استفاده از روش ها و تجهیزات گوناگونی آن را به شکل یا طرح دلخواه درآورد. پس هر محصول یا وسیله ای که به وسیله چوب ساخته شود می تواند کاملا سفارشی شده و ابعاد، فرم، اندازه و … دلخواه را به خود بگیرد.

ماندگاری

همانطور که اشاره کردیم چوب ها در ظاهر و جنس، بسیار متفاوت هستند و نمی توان دوام مشخصی را برای همه چوب ها تعیین کرد اما هر چه چوب گران قیمت تر باشد، طبیعتا کیفیت بیشتری داشته و عمر بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال در میان چوب های بلوط نوع سفید آن ماندگاری بیشتری نسبت به قرمز دارد.

تنوع طرح و رنگ

با توجه به چوب های مختلف، تنوع ظاهری آن ها نیز بسیار زیاد است. همین موضوع باعث شده تا چوب نسبت به بسیاری از متریال ها برتری داشته باشد و حتی می توان آن را رنگ کنید.

هزینه پایین نصب و تعمیر

بر خلاف باور عموم کابینت های چوبی نیاز به افراد زیادی برای نصب آن ندارد و حتی اگر این محصول سفارشی شده نیز باشد برای اعمال تغییرات نیازی به صرف هزینه های گزاف نیست و با پرداخت مبلغی معقول می توان به نصب و تعمیر آن پرداخت.

نصب انواع دستگیره

جنس چوب به شکلی است که می توان یراق آلات متفاوتی روی آن نصب کرد تا زیبایی کار دو چندان شود.

معایب کابینت آشپزخانه چوبی

  • آسیب پذیر در برابر آب و رطوبت
  • عدم مقاومت در برابر حشرات

البته با توجه به جنس چوب میزان این آسیب می تواند کم یا زیاد باشد. به عنوان مثال چوب های ساج و سرو در برابر حشرات موذی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و آسیب کمتری خواهند دید. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که با رعایت اصول صحیح نگهداری، شدت آسیب پذیری کاهش می یابد.

کابینت روکش چوب

نوعی دیگر از کابینت ها هستند که در ساخت آن ها تماما از چوب استفاده نمی شود و تنها لایه نازکی از چوب بر روی آن ها به عنوان روکش قرار می گیرد. در این مدل کابینت ها، چوب با استفاده از دستگاهی خاص بر روی سطح کابینت ام دی اف چسبانده و پوشش داده می شود. ضخامت استاندارد روکش های چوبی 7 میلیمتر است و چوب های بلوط، گردو، ملچ، زیتون و… از پرکاربردترین چوب ها برای این کار هستند.

دلیل انتخاب روکش چوب به نسبت به چوب برای بسیاری از افراد هزینه بسیار پایین آن است چرا که در این مدل مغز و بدنه کابینت شما از ام دی اف و بوده و تنها یک روکش نازک از چوب روی کابینت قرار می گیرد.

مقایسه کابینت های تمام چوب و روکش چوب

مزایای کابینت روکش چوب بخریم ؟

با توجه به قیمت این نوع کابینت ها کیفیت بسیار بالایی دارند. و به شما پیشنهاد میکنیم.

اما درصورتی که می توانید بیشتر هزینه کنید، قطعا کابینت تمام چوب گزینه ی بهترین است.

  • گرم تر بودن روکش چوب نسبت به روکش های مصنوعی ( این موضع را می توان با لمس رویه کابینت کاملا متوجه شد)
  • سازگار و قابل بازگشت به محیط زیست
  • ظاهر زیبا و کاملا مشابه به تمام چوب
  • امکان رنگ کردن روکش چوب به رنگ های دلخواه
  • قیمت پایین تر نسبت به تمام چوب
  • بافت و ظاهر متفاوت به دلیل نوع نقش و طرح روی چوب

مزایا و معایب روکش چوبی کابینت

معایب کابینت روکش چوب

  • آسیب پذیر بودن در صورت تماس مستقیم و طولانی با آب و رطوبت
  • نیاز به فردی متبحر و متخصص برای نصب ورقه های روکش چوب ( این ورق ها باید به مدت 3 تا 5 روز در دمای محیط باشد و سپس مورد استفاده قرار گیرد.)
  • نیازمند نگهداری برای جلوگیری از ایجاد خط و خش به دلیل نازک بودن رویه آن
  • عدم مقاومت در برابر حرارت
  • به دلیل تفاوت میزان انبساط و انقباض روکش چوبی و ام دی اف اگر این کابینت در معرض تغییرات هوایی قرار گیرد منبسط و منقبض می شود و امکان ترک خوردن روکش چوب می باشد.
  • توصیه می شود که از روغن چوب برای نگهداری آن استفاده شود.

روکش چوب برای کابینت

مقایسه کابینت های چوبی و روکش چوب

با توضیحات داده شده می توان به مقایسه ای بین کابینت های تمام چوب که تماما از چوب طبیعی ساخته شده و روکش چوب که دارای لایه نازکی از چوب هستند پرداخت. طبیعتا قیمت تمام چوب از روکش چوب بیشتر است و می توان به راحتی این دو را از هم تشخیص داد.

  • فیشینگ: به مرحله نهایی رنگ و یا روکش کردن کابینت گویند. در کابینت های ساخته شده از چوب از رنگ های موج دار استفاده می شود تا نقش و نگار چوب طبیعی تر به نظر آید اما در کابینت های طرح چوب از روکش پلاستیکی بهره می برند.
  • مدل: انعطاف پذیری کابینت های چوبی بسیار بوده و به همین دلیل برای تولید درب های قابدار می توان از ابزار و وسایل مورد نیاز استفاده کرد. به دلیل ساخت درب ها با استفاده از تکنیک کام و زبانه قسمت داخلی درب ها نیز قاب دار است اما در روکش چوب چنین چیزی وجود نداشته و در طراحی آن از خطوط سی ان سی استفاده می شود.

چوب در دکوراسیون آشپزخانه

نکات انتخاب چوب برای کابینت

  • امکان رنگ کردن چوب مورد نظر به رنگ دلخواه وجود دارد.
  • قیمت چوب با کمیاب بودن آن رابطه عکس داشته و هرچه چوب کمیاب تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.
  • سعی کنید از روغن های مخصوص چوب برای افزایش جلوه ظاهری و ماندگارتر شدن آن استفاده کنید.
  • هر چوب خواص مربوط به خود را دارد پس قبل از انتخاب، کاملا تحقیق کرده و بهترین را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

حامی چوب ( ایران گستر)

شما عزیزان می توانید برای سفارش کابینت چوبی یا روکش چوب به وب سایت ایران گستر به آدرس Hamiwood.ir مراجعه نمایید. کابینت حامی چوب تولید کننده مستقیم و بدون واسطه محصولات و مصنوعات چوبی است که بیشتر از 20 سال است در این زمینه فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *